Blok I – Problematyka ochrony zdrowia – 20 h
- Organizacja „ochrony zdrowia” - historia i teraźniejszość
- Organizacja ochrony zdrowia na przykładzie wybranych krajów
- Prawo medyczne – podstawowe regulacje i akty prawne
- Finansowanie świadczeń zdrowotnych - doświadczenia polskie i modele zagraniczne
- Zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej; wyzwania, możliwości i ograniczenia
- Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia, TQM procesy decyzyjne
- Rola, znaczenie i prawa pacjenta – ograniczenie systemu czy katalizator rozwoju?
- EBM i HTA narzędzia obiektywizacji procesów decyzyjnych
- IT w ochronie zdrowia
- Polityka lekowa państwa, miejsce NFZ w relacjach przemysł farmaceutyczny świadczeniodawcy, znaczenie aptek dla systemu ochrony zdrowia
Blok II – Zarządzanie - 20 h
- Analiza otoczenia
- Formułowanie strategii
- Strategia błękitnego oceanu
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Realizacja strategii
- Zarządzanie personelem, motywowanie i tworzenie zaangażowania pracowników
- Tworzenie środowisk innowacyjnych w organizacji i zarządzanie innowacjami
- Budowanie relacji wewnątrz organizacji – analiza klientów wewnętrznych
Blok III – Finanse przedsiębiorstwa – 15 h
- Cele przedsiębiorstwa a równowaga finansowa
- Decyzje finansowe a pozycja finansowa przedsiębiorstwa
- Ocena progu rentowności a podstawowe strategie finansowe
- Powiązanie zadań operacyjnych i długookresowych
- Podstawy metody budżetowania przedsiębiorstwa
- Organizacja budżetowania dystrybucji
- Zarządzanie płynnością finansową a kapitał pracujący
- Podejmowanie decyzji inwestycyjnych - ocena efektywności i ryzyka
- Kalkulacja kosztu kapitału
- Kształtowanie struktury kapitału a wartość firmy
Blok IV – Psychologia biznesu – 30 h
- Organizacja- misja, kultura, rozwój
- Misja, cele i strategia w organizacji
- Kształtowanie kultury organizacji
- Organizacje uczące się (OU)
- Kierowanie zmianą w organizacji
- Zmiana w rozwoju organizacji
- Proces i etapy zmiany
- Uczestnicy zmian w organizacji
- Pokonywanie oporu wobec zmian
- Opór przed zmianami
- Pokonywanie barier wprowadzania zmian
- Komunikowanie zmian w organizacji
- Ograniczanie rozmiaru stresu związanego z wprowadzaniem zmian
- Umiejętność negocjowania jako kluczowa kompetencja członków organizacji
- Psychologiczne fazy negocjacji – dynamika procesu
- Negocjacje w praktyce
- Obrona przed manipulacją
Blok V – Prawo – 30 h
- Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
- Spółka handlowa jako forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa
- Prawo farmaceutyczne
- Regulacje prawne sektora farmaceutycznego
- Wprowadzenie do obrotu produktu leczniczego
- Obrót produktami leczniczymi
- Nadzór nad rynkiem farmaceutycznym
- Ochrona własności przemysłowej produktów leczniczych
- Odpowiedzialność karna na gruncie prawa farmaceutycznego
- Własność przemysłowa
- Patenty i wyłączność danych
- Podstawy ochrony patentowej leków
- SPC - dodatkowe prawa ochrony - zakres i aktualna praktyka Urzędu Patentowego
- Porozumienie TRIPS
- Znaki towarowe
- Nazwy leków
- Posługiwanie się w reklamie leków oznaczeniami chronionymi
- Kryteria wyboru nazw leków
- Nazwy leków a domeny internetowe
- Wytyczne URPL w zakresie nazewnictwa leków
- Import równoległy leków
Blok VI – Marketing – 25 h
- Wyzwania współczesnego biznesu a działalność marketingowa firm
- Marketing a sukces rynkowy przedsiębiorstw (analiza przypadków)
- Źródła przewagi konkurencyjnej firm na rynku polskim
- Koncepcja i pojęcie marketingu – wrażliwość rynkowa przedsiębiorstwa
- Cechy marketingowej orientacji firmy (case-study)
- Źródła krytyki i zarzuty wobec tradycyjnego marketingu
- Współczesna rola i zadania marketingu w firmie
- Budowanie i dostarczanie wartości dla klienta – nowe podejście do myślenia o rynku i marketingu
- Pojęcie i cykl planowania i zarządzania marketingiem – plan marketingowy (struktura, cele)
- Narzędzia analiz marketingowych (wskaźnikowa, SWOT, BCG, GE itp.)
- Rola i proces budowania wiedzy rynkowej
- Narzędzia i metody badan rynku
- Misja, cele i strategie marketingowe – podstawowe narzędzia
- Strategia konkurencji
- Segmentacja i pozycjonowanie – koncepcja USP
- Strategiczny a operacyjny marketing – Koncepcja 4P, 5P i 7P
- Marketingowe postrzeganie produktu a polityka produktu
- Proces i narzędzia komunikacji rynkowej
- Polityka cen
- Proces i metody dystrybucji towarów
Blok VII – Public relations (PR) – 20 h
- Public Relations – podstawowe pojęcia, źródła, funkcje społeczne, podstawy psychologiczne
- Podstawy komunikacji społecznej
- PR korporacyjny a PR produktowy
- Wykorzystanie Internetu w PR
- Kreowanie wizerunku osoby, firmy, produktu.
- Komunikacja kryzysowa
- Media Relations. Zasady współpracy ze środowiskiem dziennikarskim
- Prawo prasowe i prawo autorskie
- Monitoring mediów
- Projektowanie strategii komunikacyjnych i kampanii PR oraz ich realizacja
- Redakcja tekstów PR
- Przygotowanie konferencji. Press kit. Biuro prasowe
- Konferencja prasowa – symulacja
- Organizacja imprez – events PR
- Sponsoring. Negocjacje
- Warsztaty medialne. Techniki wystąpień publicznych, przemawiania i prezentacji
- Język wypowiedzi publicznej, manipulacje językowe. Sztuka prezentacji i autoprezentacji.
Program studiów obejmuje łącznie 160 godzin zajęć dydaktycznych
Studia trwają 2 semestry, a ich kolejne edycje są uruchamiane zawsze w semestrze zimowym.
Zajęcia rozpoczynają się w październiku danego roku, a kończą w lipcu następnego roku.
Zapisy przyjmowane są od kwietnia tego roku, w którym ma zostać uruchomiona dana edycja studiów.
Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu, w soboty i niedziele.
Planowane rozpoczęcie VI edycji studiów to 25–26 października 2014 r.
Wszystkie zajęcia odbywają się wyłącznie w soboty i niedziele.